CSR tylko wśród firm? Nic bardziej mylnego!

O tym, czym jest właściwie idea CSR, wiedzą wciąż nieliczni. Ale z założeniami koncepcji spotykamy się na co dzień.

Widzimy to na przykład, gdy:
* idziemy do sklepu z meblami i artykułami dekoracyjnymi, i dowiadujemy się, że oświetlenie LED jest bezpieczne i przyjazne dla środowiska,
* czytamy informacje na opakowaniu i oprócz składu sprawdzamy, czy dany produkt był testowany na zwierzętach,
* wychodzimy na ulicę i zaważamy reklamę społeczną przeciw niepożądanym zachowaniom sponsorowaną przez daną firmę,
oglądamy telewizor i słyszymy, że jakaś firma pomaga najbardziej potrzebującym.
 
Im bardziej świadomy konsument, tym bardziej odpowiedzialna polityka firm. Bo jeśli konsument wie, że firma stosuje dobre praktyki, to potencjalnie chętniej pokusi się na zakup jej produktu niż firmy nieujawniającej swoich działań. Jeśli wie, że firma szanuje swoich pracowników, to gotów jest zapłacić za dany produkt więcej, bo ma świadomość, gdzie trafiają wydane pieniądze.  
Tylko skąd wziąć świadomego konsumenta? Odpowiedź jest jedna: edukacja!
 
Edukować o społecznej odpowiedzialności biznesu można każdego w każdym wieku. Sprawdzonym sposobem są różnego rodzaju kampanie społeczne. Prostszym i mniej kosztownym jest edukacja u podstaw: w szkołach i na uczelniach. Dodanie takiego wątku do szkół może jednak być bardziej problematyczne, ponieważ w grę wchodzi zmiana programów nauczania. Chyba że nauczyciel sam wystąpi z inicjatywą przeprowadzania warsztatów na temat społecznej odpowiedzialności.
 
Nieco łatwiej jest na uczelniach wyższych, gdzie dodatkowym atutem jest grupa docelowa:
* pracownicy: przyszli aktywni uczestnicy rynku pracy, którzy wybiorą firmę stosującą dobre praktyki,
* przedsiębiorcy: przyszli właściciele firm, którzy w swoim przedsiębiorstwie wdrożą politykę CSR,
* kadra zarządzająca: przyszli menadżerowie i menedżerki, którzy zachęcą i zainspirują swoich podwładnych do zaangażowania w odpowiedzialne społecznie działania.
 
Edukować może także siostra, brat, przyjaciel, syn, córka, osoba z jakimkolwiek innymi powiązaniami, która swoim bliskim może zwrócić uwagę na to, czy kupują rozsądnie lub czy firma, w której pracują, zachowuje się odpowiedzialnie. By młodzi ludzie mogli edukować innych, najpierw sami potrzebują posiąść wiedzę. Są już tacy, którzy są obeznani z tematem. Są także tacy, którym coś świta. Ale jest grono takich, którzy w ogóle nie wiedzą, że istnieje coś takiego jak CSR. Dlatego promocja koncepcji jest konieczna.
 
Jak zdobywać wiedzę?
Na początek można sprawdzić, gdzie są dostępne zajęcia na temat CSR. Taki przedmiot znajdziemy na kilku uczelniach w Polsce (Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska, Politechnika Rzeszowska, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie). Niektóre z uczelni wyższych idą o krok dalej poprzez otwarcie kierunku dotyczącego społecznej odpowiedzialności. Takie rozwiązanie jest przyjęte w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, jak i na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, gdzie można kształcić się podyplomowo w zakresie CSR.
 
Działania edukacyjne mogą być tworzone też oddolnie – przez inicjatywy studentów. Przecież to oni mogą zorganizować cykl warsztatów, wykładów i szkoleń dotyczących społecznej odpowiedzialności. Pokazać kolegom i koleżankom: „hej, my się tym interesujemy, bierzcie z nas przykład, bo to ciekawe i przydatne!”. Mogą wreszcie przy współpracy z firmami pokazać ich dobre praktyki.

Możliwości jest wiele, wystarczy tylko chcieć.
To, że można, pokazują studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – organizując trzecia edycję projektu CSR@SGH, który łączy firmy aktywnie realizujące działania CSR oraz studentów warszawskich uczelni wyższych. Jako swoisty katalizator wymiany wiedzy i doświadczenia, koordynują warsztaty, szkolenia i wykłady, na których istnieje możliwość zapoznania się z najważniejszymi i najciekawszymi aspektami społecznej odpowiedzialności biznesu.
 
Podczas trzydniowego wydarzenia na przełomie lutego i marca będzie można przekonać się, co przygotowaliśmy TUTAJ

Jowita Wieleszczyk

Studentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zainteresowana tematyką społecznie odpowiedzialnego biznesu już od czasów liceum, kiedy to zajęła III miejsce w Konkursie Wiedzy o CSR organizowanym przez Ligę Odpowiedzialnego Biznesu (program Forum Odpowiedzialnego Biznesu). Obecnie pełni funkcję organizatorki projektu CSR@SGH.