Człowiek w centrum biznesu

Rozmowa z Justyną Bakalarską, autorką książki „Marketing wartości”

Skąd pomysł na książkę o tematyce wartości? Gdzie szukałaś inspiracji?
Pomysł na książkę zrodził się znacznie wcześniej niż sama możliwość jej napisania. Temat marketingu wartości towarzyszy mi od kilku dobrych lat, zarówno w sferze zawodowej ponieważ wykładam go na uczelni, jak i osobistej – jako jedno z ważniejszych zainteresowań.  Zaczęłam zagłębiać się w temat po lekturze książki „Marketing 3.0” autorstwa Philipa Kotlera. Wprawdzie nie używa on wprost pojęcia „marketing wartości”, ale jego oryginalne spojrzenie na temat ma wiele wspólnego zarówno z wartościami, jak i duchowością.

Z czasem zaczęłam zauważać wokół siebie coraz więcej przykładów działań i wysiłków organizacji, które starały się prowadzić działalność zgodnie z wartościami. Mogę więc powiedzieć, że przejście od teorii do praktyki dokonywało się na moich oczach. Gdy przyszła propozycja napisania książki, od razu wiedziałam, że chcę przede wszystkim przekazać historię o skutecznym prowadzeniu biznesu opartego na wartościach.

A skoro mówimy o przejściu do teorii do praktyki - w Twojej książce jest dużo rozmów. Czy trudno było Ci znaleźć firmy i przedsiębiorców, którzy chcieli podzielić się doświadczeniem? Czy jest coś co ich wszystkich łączy?
Cały proces odbywał się stopniowo, po nitce do kłębka. Im bardziej wchodziłam w temat, tym częściej pojawiały się osoby, które polecały mi przedsiębiorców prowadzących działania oparte na wartościach. Jako źródło informacji przydały się również media społecznościowe, z których dowiadywałam się o innych interesujących inicjatywach. 

Wybierając osoby do wywiadu starałam się pokazać bardzo różnorodne firmy i podejścia do wartości. Tym co je łączy jest postawienie w centrum człowieka i jego potrzeb – zarówno jako pracownika, jak i klienta firmy. Moi rozmówcy często podkreślali, jak ważne jest dla nich dbanie o pracowników, danie im przestrzeni do samorealizacji i rozwoju oraz zapewnienie godziwych warunków pracy. Takie podejście w perspektywie długoterminowej daje nie tylko realne korzyści jak zbudowanie środowiska zaufania ale również wymierne zyski finansowe.

W samej książce umieściłam 7 wywiadów a już po samym jej wydaniu poznawałam kolejne osoby, które idealnie nadałyby się do rozmów. Stąd moje przekonanie o tym, że prowadzenie biznesu w oparciu o wartości  staje się coraz bardziej popularne i przede wszystkim w pełni możliwe.

Podkreślasz, że wartości to nie tylko manifest idei przedsiębiorstwa ale również realne działania. Jakie przybierają formy w polskich przedsiębiorstwach i czego dotyczą?
Osobiście zawsze wierzyłam, że jest to realny sposób na prowadzenie biznesu a każda z rozmów mnie dodatkowo w tym utwierdzała. Największe wrażenie zrobiła na mnie rozmowa ze współzałożycielem firmy, która działa w oparciu o pełną partycypację. Zaimponowała mi taka umiejętność oddania pracownikom sterów zarządzania przedsiębiorstwem i stworzenia przestrzeni do współdecydowania o jego losach. Zaprocentowało to szczególnie w momencie gdy w firmie nastąpił kryzys. Pracownicy mając wszystkie informacje o stanie finansów organizacji podjęli decyzję o obniżeniu swoich pensji, żeby nikt nie stracił pracy a firma mogła się dalej rozwijać.

To był dla mnie silny przykład tego jak istotną moc ma kultura organizacyjna firmy oparta na zaufaniu. Wartości to więc nie tylko działania społeczne o których, szeroko opowiada się na zewnątrz firmy.

Wybiegając w przyszłość jak Twoim zdaniem może wyglądać kierunek ewolucji marketingu wartości w organizacjach?
Trend budowania wizerunku  firmy w oparciu o wartości, trwa już od kilku lat. Niemalże każda firma próbująca komunikować swoje wartości, zaczyna schodzić z konkurowania na poziomie produktów na konkurowanie na poziomie idei.

Mam nadzieję, że kolejny etap ewolucji będzie przebiegał jak we wspomnianym wyżej przykładzie a wartości stanowić będą trzon działań, które integrują i budują kulturę organizacyjną firmy. Przede wszystkim powinno być to autentycznie budujące doświadczenie, gdzie dbałość o człowieka i budowanie wspólnoty idzie w parze z osiąganiem zysku.

--------------------------
Więcej o książce "Marketing wartości" TUTAJ

Aleksandra Nowak

Project Manager

W zespole Goodbrand/BETTER od września 2015. Absolwentka wydziału ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Wcześniej związana z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, gdzie koordynowała program Liga Odpowiedzialnego Biznesu. Entuzjastka ekonomii społecznej, wolontariatu i dobrego kryminału.