Afiliacja – co to jest i jak zacząć?

Czym jest system afiliacyjny? Czy można postawić znak równości między linkiem afiliacyjnym, a sprzedażą afiliacyjną? Między innymi na te pytania odpowiemy w tym artykule! 

Co to jest afiliacja?

Afiliacja to forma marketingu internetowego, która polega na umieszczaniu linków na stronach internetowych osób trzecich w celu promowania produktu. Afilianci nie przyjmują zamówień od klientów, których promują. Otrzymują prowizję lub procent od sprzedaży wygenerowanej przez klienta, który kliknie na ich link. Ten rodzaj współpracy między sprzedawcami a partnerami nazywany jest programem partnerskim. Afiliantami mogą być osoby prywatne, które chcą promować produkty lub usługi na swoich stronach internetowych lub blogach, mogą to być rynki zbytu, a nawet sieci afiliacyjne.

Co to jest link partnerski?

Linki partnerskie to rodzaj hiperłącza, które umieszczasz na swojej stronie internetowej lub blogu. Kiedy ktoś kliknie na taki link, przeglądarka danej osoby dodaje stronę partnera do jej „ulubionych” menu, które można zobaczyć na pasku menu przeglądarki. Oznacza to, że osoba ta będzie bardziej skłonna do kliknięcia na Twoją stronę przy następnej wizycie w Internecie. Linki afiliacyjne różnią się od linków prowadzących do własnej strony internetowej, ale także od przycisków (reklamy internetowej). 

Mówiąc prościej, link afiliacyjny to link śledzący, który rejestruje działania osób klikających na ten link. Link partnerski można umieścić na własnej stronie internetowej, w podpisie e-mail, na opakowaniu produktu lub na stronie internetowej produktu.

Najbardziej popularny i powszechnie stosowany jest typ „link widoczny”, co oznacza, że link jest umieszczony na stronie marki oraz na stronie partnera. Drugim typem linku jest typ „link niewidoczny”, co oznacza, że link jest umieszczony na stronie partnera oraz w sekcji linków na stronie marki.

Sieci afiliacyjne – co to jest?

Sieć afiliacyjna to system, w którym afilianci rejestrują się i otrzymują token dostępu, który pozwala im na umieszczanie linków na stronach należących do sieci. W zależności od warunków działania sieci, jej właściciele otrzymują udział w sprzedaży dokonanej przez afiliantów. Sieci afiliacyjne pozwalają na utworzenie nowego konta e-mail i wysyłanie e-maili reklamujących produkty lub usługi, ale nie na własny adres e-mail. Oprócz e-maili można również wykorzystywać sieć do umieszczania linków na innych stronach internetowych. 

Sieć afiliacyjna będzie śledzić wszystkie kliknięcia i wysyłać Ci płatności. Każda sieć afiliacyjna ma swój własny zestaw zasad i regulacji. Na przykład, niektóre sieci nie pozwalają na promowanie produktów, które nie są w nich dostępne. Upewnij się, że przeczytałeś warunki każdej sieci, do której się przyłączyłeś.

Zalety sprzedaży afiliacyjnej: 

– Partnerzy zarabiają pieniądze za każdą sprzedaż, niezależnie od tego, czy klient kliknie link partnerski, czy nie.

 – Możliwe jest zarabianie pieniędzy bez dodatkowego wysiłku. Wystarczy umieścić link partnerski na stronie internetowej i czekać, aż klienci go klikną. 

– Ze sprzedażą afiliacyjną nie wiążą się żadne dodatkowe koszty. Nie trzeba płacić prowizji partnerowi, nie ma ukrytych opłat, nie ma podatków. Wszystko jest wliczone w cenę produktu.

Jak działa sprzedaż afiliacyjna?

Kiedy ktoś kliknie na link partnerski, jego przeglądarka automatycznie odwiedza stronę partnera, a partner umieszcza na stronie mały fragment kodu partnera, który śledzi kliknięcia i wysyła informacje do partnera. Jeśli dojdzie do sprzedaży, partner otrzymuje wynagrodzenie. Jeśli dana osoba kliknie na link w wiadomości e-mail, kod partnera zostaje umieszczony w menu „znajomych” na górze przeglądarki, jak zakładka. Wystarczy, że dana osoba kliknie na zakładkę, a jej przeglądarka zostanie przekierowana na stronę partnera. Oznacza to, że osoba ta będzie bardziej skłonna do kliknięcia na Twoją stronę przy następnej wizycie w Internecie.

Programy partnerskie – co warto o nich wiedzieć?

Najczęściej spotykanym typem programu jest sieć afiliacyjna. Afilianci rejestrują się i otrzymują token dostępu, który pozwala im na umieszczanie linków w sieci stron internetowych danej sieci. W zależności od warunków sieci, jej właściciele otrzymują część zysków ze sprzedaży dokonanej przez afiliantów. Istnieje wiele różnych rodzajów programów partnerskich, w tym programy polecania linków (aby uzyskać premię, partner musi zarejestrować się jako nowy klient), programy z wykorzystaniem kart kredytowych sklepów oraz programy bonusowe. W niektórych programach zarabiasz pieniądze tylko wtedy, gdy ktoś dokona zakupu, podczas gdy inne wypłacają Ci pewien procent, jeśli ktoś dokona zakupu, nawet jeśli został tylko skierowany na stronę internetową sprzedawcy.

Programy afiliacyjne w Polsce — zwróć szczególną uwagę na te rozwiązania!

Na polskim rynku istnieje wiele programów partnerskich. Możesz znaleźć wiele informacji na ich temat na forach, w mediach społecznościowych, na blogach i w innych źródłach. Najlepiej zacząć od małych sieci, które mają ograniczoną liczbę afiliantów i nie są zbyt popularne. 

Programy afiliacyjne są w Polsce bardzo popularne. Korzysta z nich wiele uznanych marek. Główną wadą programów partnerskich jest to, że nie są one restrykcyjnie regulowane. To od partnerów zależy, czy będą przestrzegać zasad i respektować prawa swoich partnerów. Jednak najbardziej wiarygodne i godne zaufania programy partnerskie w Polsce to: – Click-n-Buy: https://www.click-n-buy.pl/ – Shareasale: https://www.shareasale.com/

Podsumowanie

Afilianci są podstawą wielu biznesów e-commerce, napędzając sprzedaż i generując przychody dla marek, które reprezentują. Obecnie istnieje wiele sieci afiliacyjnych i programów, w których można się zarejestrować, ale większość z nich jest zbyt skomplikowana dla początkujących. Pamiętając o tych wskazówkach, będziesz na dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu w branży afiliacyjnej!

Programy partnerskie są idealnym rozwiązaniem dla marek, które chcą promować swoje produkty wśród odbiorców, którzy już mieli styczność z ich markami. Potencjalni klienci muszą zostać przekierowani na stronę marki ze strony partnera, a partner musi otrzymać określony procent od sprzedaży, która odbywa się za pośrednictwem tego linku.